Corpus Wandtapijten in Nederland

RKD STUDIES

61. De audiëntie van de keizer, uit de eerste Tenture chinoise


Beschrijving:
Een fantasierijk en sierlijk gevormd paviljoen staat op de tegelvloer van een groot podium, met twee treden, over de volle breedte van de hoofdvoorstelling. In het midden is tussen twee hoge bogen een wijnrode draperie aan het paviljoen bevestigd. Hiervoor, centraal in de voorstelling, troont de keizer, met een hangsnor, pauwenveren op zijn tulband, een lange kralenketting om zijn hals en een heersersstaf in zijn rechterhand. Hij zit met gekruiste benen op een rood kussen op een verhoging van enkele treden waarover een Oosters tapijt is gedrapeerd. Achter zijn rug is een troonnis met een fantasie inscriptie, bekroond door pauwenveren en met draken aan weerszijden. Rechts hiervan staat een krijger met een zwaard, vaandel en schild. Links verschijnt vanachter de troon een olifant met zijn begeleider. Voor de troontreden rechts staat een rokend wierookvat en buigen vier geknielde onderdanen voor de keizer. Links vooraan op het podium zit de keizerin in een riksja, een veren waaier in haar linkerhand. Een bediende houdt een parasol boven haar hoofd. Een gedeeltelijk zichtbare hofdame houdt de riksja aan de achterkant vast. Voor de riksja knielen twee riksjabedienden in de richting van de keizer en tillen de randen van het over de troonverhoging liggende tapijt op. Iets verderop, aan de achterzijde van het podium, staan links naast de draperie twee figuren in conversatie. Aan de andere zijde van het paviljoen, geheel rechts, staat een tafeltje met daarop een theeservies en een grote dekselvaas van blauwwit porselein. Op de voorgrond rechts is een stilleven van exotische vruchten in en naast een gevlochten mand, met daarvoor een pauw en een bloeiende plant. De ranke staanders van het paviljoen, met bovenaan om elkaar gedraaide draken, zijn onderling met bloemslingers verbonden. Op het dak van het paviljoen, met middenin twee bogen en links en rechts transeptachtige uitbouwen, staan veren pluimen en draken en zit rechts een papegaai. In de lucht vliegen verschillende vogels. Op de achtergrond is een landschap met in de verte vaag een ommuurde stad met pagodes zichtbaar.

Rondom lopen smalle boorden als een gestoken bolle schilderijlijst, omwonden met spiraalbanden die zijn versierd met bloemen en bladeren en in het midden van elke boord een schelpvorm.

Commentaar:
Dit wandtapijt behoort tot de eerste Tenture chinoise, ook wel genoemd De Geschiedenis van de Keizer van China, één van de beroemde en populaire reeksen die tegen het eind van de zeventiende eeuw werd ontworpen voor de Manufacture Royale de Beauvais. Tot deze reeks behoren negen voorstellingen: De audiëntie van de keizer, De keizer op reis, De Astronomen, De lichte maaltijd, De ananasoogst, De thuiskomst na de jacht, De bootreis van de keizer, De bootreis van de keizerin en De theevisite bij de keizerin.1 Hiervan zijn De audiëntie van de keizer en De thuiskomst na de jacht2, die zich in dezelfde setting afspelen, altijd brede, horizontale wandtapijten, terwijl het bij de andere voorstellingen meestal gaat om verticale wandtapijten. Een enkele keer wordt ook nog een tiende voorstelling - De theeoogst - vermeld, maar hier zijn geen uitgevoerde exemplaren van bekend.3 De meeste uitvoeringen van de reeks bestonden uit zes wandtapijten.

De eerste Tenture chinoise werd uitgevoerd door de Manufacture Royale de Beauvais vanaf omstreeks 1685 tot 1732. Het was een van de eerste nieuwe reeksen die werd geweven onder Philippe Behagle (1641-1705) die er vanaf 1684 de leiding had. Na zijn overlijden kreeg zijn weduwe de leiding van de manufactuur en daarna, tot 1711, zijn oudste zoon, eveneens Philippe (rond 1670-1733) geheten. Deze werd opgevolgd door de broers Pierre en Etienne Filleul.4 Na hen, van 1722 tot 1733, werd Beauvais geleid door Noël-Antoine Mérou.5 In 1732 waren de kartons van de eerste Tenture chinoise versleten: 'Le dessin des chinois (...) est si usé qu'on n'y distingue presque plus rien'.6 Vanaf 1742 zou François Boucher de tweede Tenture chinoise voor Beauvais ontwerpen. Cat. 61 is niet gesigneerd en ook de herkomst van dit wandtapijt vóór 1933, toen het in Berlijn werd geveild uit 'einer bekannten Privatsammlung'7, is niet bekend. Het is daarom niet te zeggen wanneer precies en onder wiens leiding het werd vervaardigd.

Er zijn nauwelijks documenten overgeleverd betreffende het ontwerp en de vervaardiging van deze vroege Beauvaisreeks. Alleen in een overzicht van Philippe Behagle met een lijst van wandtapijten die onder zijn leiding van 1684-1705 in Beauvais werden gemaakt, is sprake van een reeks 'Chinoise faict par quatre illustre peintre (sic)'.8 In een latere lijst, uit 1731, worden de namen van drie ontwerpers genoemd: 'Une tenture du dessein des Chinois, par les sieurs Batiste, Fontenay et Vernensal'.9 'Baptiste' was de naam waaronder Jean Baptiste Monnoyer (1636-1699) in zijn eigen tijd bekend was. Gezien deze schilder in 1685 naar Engeland vertrok, zal de Tenture chinoise kort vóór die tijd zijn ontworpen. De rolverdeling van de genoemde ontwerpers is niet geheel duidelijk. Guy Louis Vernansal (1648-1729) was gespecialiseerd in figuren, maar schilderde tevens architectonische en decoratieve ornamenten. Het ontwerp van in ieder geval één van de voorstellingen staat geheel op zijn naam. Er zijn namelijk vier exemplaren van het wandtapijt met De lichte maaltijd uit deze reeks bekend, die zijn voorzien van de signatuur 'Vernansal Inv. et Pint'.10 Het is daarom aannemelijk dat hij ook de hoofdontwerper was van de andere voorstellingen van deze reeks.11 Jean Baptiste Monnoyer en zijn schoonzoon Jean Baptiste Belin de Fontenay (1653-1715) staan tegenwoordig vooral bekend als bloemenschilders. Echter, Monnoyer was in zijn eigen tijd eveneens bekend als 'peintre d'ornements'.12 Ook was hij de ontwerper van de reeks Grotesques die vanaf 1688 te Beauvais werd uitgevoerd. Omdat de architectonische en decoratieve elementen van cat. 61 verwant zijn aan die van de groteskenreeks, is het aannemelijk dat Monnoyer ook hieraan een bijdrage heeft geleverd.

Cat. 61 is een voorbeeld van de vroege vorm van chinoiserie, waarin de rijkdom en de cultuur van het Oosten wordt getoond. Later in de achttiende eeuw zou het genre zich tot een meer exotisch type pastorale scènes ontwikkelen.13

Aan het eind van de zeventiende eeuw stond China in de aandacht in Frankrijk. Zo bracht in de herfst van 1684 de uit China teruggekeerde Jezuïetische missionaris Père Couplet samen met de jonge tot christen bekeerde Chinees Michael Alphonsus Shen Fu-Tsung (omstreeks 1658-1691) een bezoek aan het hof van Versailles.14 De Duc de Maine, de vijftienjarige gelegitimeerde zoon van Lodewijk XIV, voor wie de eerste uitvoering van de Tenture chinoise zou worden gemaakt, gaf bij dit bezoek de missionarissen een eigengemaakt wetenschappelijk instrument mee voor hun terugkeer naar China in 1685.15 Ook was er in oktober 1686 een bezoek aan de werkplaatsen van de Manufacture Royale de Beauvais van de Siamese delegatie aan Frankrijk.16

De afgebeelde keizer verwijst waarschijnlijk naar K'ang-hsi die over China regeerde van 1662 tot 1722, tijdgenoot van Lodewijk XIV, maar het betreft hier niet zijn portret.17 De figuur van de keizer en zijn troon zijn gebaseerd op die op de titelpagina van het boek Beschryving van 't Gezandtschap der Nederlandsche Oost-Indische Compagnie aen den grooten Tartarischen Cham, nu Keyser van China van Johan Nieuhof, dat werd uitgegeven te Amsterdam in 1665.18 De buigende dienaar vooraan rechts is ontleend aan een illustratie uit China Monumentis van Athanasius Kircher, dat voor het eerst werd gepubliceerd in Amsterdam in 1667.19 Deze figuur wordt in spiegelbeeld herhaald links op het wandtapijt met de Astronomen.20

Er zijn uitvoeringen van de eerste Tenture chinoise bekend met verschillende typen boorden, zoals met een acanthusmotief, met chinoiserie, met cartouches met chinese hoofden of als een brede schilderijlijst. Van het type smalle schilderijlijst als rond cat. 61 zijn nauwelijks andere voorbeelden gevonden, behalve een exemplaar van De audiëntie van de keizer dat één zijboord heeft als cat. 61, maar langs de resterende zijden boorden van het vaker voorkomende type schilderijlijst met acanthusbladeren.21

Er zijn vrij veel andere exemplaren met deze voorstelling overgeleverd, in elk geval achttien, steeds met kleine variaties in de voorstelling, vooral aan de onder- en bovenzijde, en met verschillende typen boorden, als onderdeel van een reeks of als afzonderlijke wandtapijten.22 De voorstelling van cat. 61, evenals die van de exemplaren van het Metropolitan Museum in New York23 en de Fine Arts Museums van San Francisco24, betreft een versie van De audiëntie van de keizer waarbij het tafereel met de keizerin in de riksja en de ervoor knielende riksjabedienden op het podium is gesitueerd in plaats van ervoor zoals op het merendeel van de bekende exemplaren. Andere in openbare collecties overgeleverde exemplaren van De audiëntie van de keizer zijn in het Musée national du Château de Compiègne25, in het Residenzmuseum te München26, twee exemplaren in het Louvre, Parijs27, een in de Hermitage, Sint-Petersburg28 en een in de Wernher collectie, Ranger's House, Blackheath, Londen.29 Daarnaast zijn er enkele exemplaren in particuliere collecties30 en bekend van veilingen.31

Conditie:
Goed. Met enkele verschoten stoppen.

Cat. 61
wandtapijtweverij van Anoniem Beauvais ca. 1685-1732 naar ontwerp van Jean-Baptiste Monnoyer naar ontwerp van Guy Louis Vernansal (I) naar ontwerp van Jean Baptiste Belin de Fontenay (I)
De audiëntie van de keizer, ca. 1685-1732
Private collection, inv./cat.nr. 657


Notes

1 Betreffende deze reeks, zie Badin 1909, pp. 14-16; Cavallo 1967, cat. 54; Standen 1976, pp. 103-117; Standen 1985, II, cat. 66; Bremer-David 1997, cat. 9; Cat. tent. Versailles 2004, pp. 219-225; Bremer-David 2007d; Bremer-David 2008b. De titels zijn modern.

2 Standen 1976, p. 105, afb. 3.

3 Badin 1909, p. 15; Standen 1985, II, p. 463.

4 Coural, Gastinel-Coural 1992, pp. 31-33.

5 Idem, pp. 35-38.

6 Idem, p. 38, noot 29.

7 Veiling 77 Meissner Porzellanvögel und Französisches Kunstgewerbe aus einer bekannten Privatsammlung. Kunstgegenstände aus verschiedenen Besitz, Berlijn, Hermann Ball en Paul Graupe, 15 maart 1933, nr. 66, met afb. De dag ervoor, maar met dezelfde kijkdagen, was bij hetzelfde veilinghuis de veiling van de collectie van Baron Albert von Goldschmidt-Rothschild, Schloss Grüneburg, Frankfurt am Main. Het zou daarom mogelijk kunnen zijn dat met de bekende particuliere collectie ook die verzameling bedoeld is, maar hier om belastingtechnische, of andere, redenen niet bij name werd genoemd.

8 Badin 1909, p. 13.

9 Lijst opgesteld door Noël-Antoine Mérou, die toen de leiding had over de Manufacture Royale de Beauvais. Badin 1909, p. 21; Standen 1976, p. 115; Standen 1985, II, p. 463.

10 Bremer-David 2008b, p. 273.

11 Zie ook Standen 1976, p. 115; Standen 1985, II, p. 464; Bremer-David 2007d, p. 439; Bremer-David 2008b, p. 273.

12 Hij wordt aldus omschreven in een brief van 1695 van de Zweedse Baron Daniel Cronström uit Parijs aan de architect Nicodemus Tessin in Stockholm. Zie Standen 1985, II, p. 442; Hartkamp-Jonxis, Smit 2004, cat. 104.

13 Zie Honour 1973, pp. 92-93; Standen 1976, p. 117.

14 Standen 1976, p. 116; Bremer-David 2002, p. 32; Bremer-David 2008b, pp. 275-276.

15 Standen 1985, II, p. 464.

16 Bremer-David 2002, p. 32; Bremer-David 2008b, p. 276.

17 Voor de interesse van het Franse hof ten tijde van Lodewijk XIV voor China en de relaties met dat land: Belevitch-Stankevitch 1910; Cat. tent. Versailles 2004.

18 De volledige titel van het boek luidt: Het gezantschap der Neêrlandsche Oost-Indische Compagnie, aan den grooten Tartarischen Cham, den tegenwoordigen Keizer van China: waar in de gedenkwaerdighste geschiedenissen, die onder het reizen door de Sineesche lantschappen, Quantung, Kiangsi, Nanking, Xantung en Peking, en aan het Keizerlijke Hof te Peking, sedert den jare 1655 tot 1657 zijn voorgevallen, op het bondigste verhandelt worden: beneffens een naukeurige beschryving der Sineesche steden, dorpen, regeering ...: verçiert met over 150 afbeeltsels, na 't leven in Sina getekent, en beschreven door Joan Nieuhof. Zie Cat. tent. Delft 1976, cat. 10; Standen 1976, pp. 104, 106, afb. 4; Standen 1985, II, p. 464.

19 Standen 1976, p. 109, afb. 10.

20 Idem, p. 107, afb. 5. Op de Astronomen komt ook nog een tweede figuur voor die gebaseerd is op een andere afbeelding uit het boek van Kircher. Idem, pp. 106-107, afb. 6.

21 In de Wernher collectie, Ranger's House, Londen. Bremer-David 2002, p. 32, afb. 7.

22 Zie de overzichten in: Göbel 1928, II, 1, pp. 221-222; Standen 1976, pp. 103-104; Standen 1985, II, pp. 464-466; Bremer-David 1997, p. 95.

23 Standen 1985, II, cat. 66.

24 Bennett 1992, cat. 83.

25 Standen 1976, p. 105, afb. 2; Machault, Malty 2000, p. 19, afb. 8. Dit wandtapijt maakte oorspronkelijk deel uit van een reeks die circa 1700 werd geweven voor de Comte de Toulouse en waarvan vijf andere wandtapijten in het J. Paul Getty Museum in Los Angeles zijn. Zie ook: Bremer-David 1997, pp. 80-97; Bremer-David 2007d.

26 In een reeks van zes wandtapijten in de Nationale Collectie van Beieren uit circa 1725. Honour 1973, afb. 38, p. 255; Fahrenkamp 1979, pp. 60-61, afb. 12; Standen 1985, II, p. 465.

27 Standen 1985, II, p. 466; Coural, Gastinel-Coural 1992, p. 22, afb. 10; Cat. tent. Versailles 2004, pp. 222-223, cat. 139, met afb.

28 In een reeks van vier wandtapijten afkomstig van Schloss Hermsdorf bij Dresden. Zie Birioukova 1974, cat. 57; Standen 1985, II, p. 465.

29 In een reeks van drie wandtapijten (inv. EE26 a-c), voorheen in Luton Hoo (Bedfordshire), waarvan één is voorzien van de signatuur BEHAGLE. Bremer-David 2002, pp. 32-33, afb. 7.

30 Bijvoorbeeld te Parijs. Zie Boccara 1971, p. 137, kl. afb.

31 Zie Standen 1985, II, pp. 465-466; Bremer-David 1997, p. 95.

Cookies disclaimer

While surfing the internet, your preferences are remembered by cookies. Cookies are small text files placed on a pc, tablet or cell phone each time you open a webpage. Cookies are used to improve your user experience by anonymously monitoring web visits. By browsing this website, you agree to the placement of cookies.
I agree